tomtprat

Jag vet att det finns sådana som när dom läser detta inte alls kommer hålla med, men sen finns det dom som kommer förstå precis vad jag menar utan att jag behöver gå in i mer detaljerad förklaring kring ämnet.
För ca 1 år sedan gick jag ur alla tjejgrupper på Facebook som jag var medlem i eftersom jag upplevde att det var för mycket tomtprat, det fanns för mycket snack bland tjejerna som gick emot mina egna värderingar och principer. Det pratades om sådant som jag vanligtvis inte kritiserar hos människor, tonen, orden, själva sättet att tilltala varandra på var en ton jag inte använder i min vardag och kommer inte att använda heller. Kanske var jag en gång i tiden i mitt liv likadan i sättet som dom, men då var det när jag var omogen och inte visste bättre, men nu har jag lärt mig.

Nu såg jag spontant igen att någon la till mig i en tjejgrupp med ca 40 tusen medlemmar. Jag scrollade igenom lite snabbt och såg det gamla vanliga snacket mellan medlemmarna.
Jag försöker inte trycka ner någon som är medlem i sådana hetsiga grupper eller få någon att känna sig dum på något sätt genom det här inlägget. Jag vill mer uppmuntra andra till något bättre.

Helt ärligt så har inte dessa grupper lärt mig nånting under den tiden jag var medlem. Tvärtom insåg jag hur ointelligenta dagens tjejer kan vara. Dom baktalar andra människor, dom gör narr utav folk, dom svär till varandra, delar sjuka historier som dom inte ens vet är sanna, allt är så ytligt och handlar långt ifrån vad Gud lär oss om.
Ska jag då som en troende person följa dessa sidor med massor av skitsnack?! Det är ju precis vad Gud avmuntrar oss från.
Ibland känns det som att dagens tjejer tävlar med varandra. Vem har den snyggaste bilen, snyggaste kroppen, snyggaste nyrenoverade lägenhet/huset och så vidare. Jag kan tänka mig att tjejer med låg självförtroende/självkänsla kan lätt falla för andras glamorösa liv och kanske börja ifrågasätta sitt eget liv och sin egen kropp.
Det här ämnet är ganska intressant eftersom Gud lär oss att vissa människor har det bättre än andra, alla vi testas olika och vi bör inte vara avundsjuka på varann. Gud lär oss också att vissa människor välsignas med mer gåvor i detta liv och andra i nästa. Gud testar dom rika och dom fattiga, all lyx har sina tester och även fattigdom.

Gud lär oss att främst ha självrespekt och undvika meningslöst prat.
Gud lär oss att gå på jorden med ödmjukhet och tilltala andra med fina ord.
Gud lär oss även att inte vara arroganta och inte baktala andra människor.
Jag personligen jobbar hela tiden med min personliga utveckling, jag försöker motivera mig själv till att lägga min tid på något bra om dagarna, nånting som kan berika mig med kunskap.
Jag har börjar lyssna på olika föreläsningar den senaste tiden som har lärt mig enormt mycket. Även Gud uppmanar oss till utveckling. Gud kallar oss för dom bästa i samhället. Gud ser sina tjänare som människor med frid i sinnet och människor som gärna utvecklas och lär andra något gott.
Jag tror också det är viktigt att kolla på vilka du umgås med och hur dom påverkar dig.

Min man har till exempel lärt mig extremt mycket gällande fokus. Jag kunde också vara ganska ytlig person förut, jag fokuserade på fel saker, jag la för mycket tid på onödiga grejer som inte gav mig nånting. Nu när jag har lärt mig att prioritera rätt då har jag också lärt mig att må bättre.
Jag hoppas att alla som läser detta kan också försöka motivera andra människor till något bättre, samtidigt som ni själva bör sträva till att utvecklas och lägga eran dyrbara tid på bra saker. Ge hellre mer tid till din partner, barn, föräldrar eller annat viktigt än att vara online bland meningslöst prat. 💗 Peace